Stora löparboken för kvinnor, Norstedts förlag

ezvmnys90zlrpha1e9r6Snälla Norstedts skickade ”Stora löparboken för kvinnor” av Jessica Almenäs och Lovisa ”Lofsan” Sandström till mig. Jag väljer att recensera den här istället för i bokbloggen, eftersom det är här jag skriver om träning. Känns rimligt! Jessica och Lofsan har ju även en podcast, som jag lyssnar på as we speak! Rekommenderas!

”Stora löparboken för kvinnor hjälper dig att träna smartare och prestera bättre. Oavsett om du är 15, 35 eller 55 kommer du att få tips och idéer kring hur du på ett lustfyllt och hållbart sätt med träningsglädje kan löpträna och förbättra din prestation.

Förutom fysik, teknik och distans kan du läsa om vilka övningar du ska komplettera din löpning med, hur du kan tänka kring mat, hur du ska göra för att förbereda dig för ett lopp och hur du kan löpträna under och efter en graviditet. Boken visar att mer inte alltid är bäst utan att det viktigaste är att du tränar smart, utifrån just dina förutsättningar”

Det som inte skiljer den här boken från andra böcker om löpning är att den innehåller en del om styrka, en del om teknik och träningsprogram för olika distanser.

Det som skiljer den här boken från andra böcker om löpning, och som gör att jag gillar den lite extra, är att den vänder sig till kvinnor. Den är skriven av kvinnor, om kvinnors kroppar. Merparten av böckerna som riktar sig mot seriös träning är skrivna av män, för män, utefter mäns förutsättningar, när det är lika stor del kvinnor som läser och tränar!

Kvinnor fungerar inte på samma sätt som män. Varken våra hjärnor (det ska gudarna veta… Mvh emotionellt instabil) eller våra kroppar, och jag tycker att just den här boken är skriven på ett sätt som tilltalar min kvinnliga hjärna! Den resonerar och förklarar, och knyter an på ett känslomässigt plan. Lite kloka ord (Sånt som man egentligen vet men behöver påminnas om, precis sånt som jag gillar) och personliga reflektioner varvat med kliniska fakta om kvinnors kroppar. Bra!

Boken är tydligt indelad i olika kapitel så att man enkelt kan hitta det man är intresserad av, och hoppa över det som inte känns aktuellt just nu. Är man inte gravid, vill man inte tävla eller gå ner i vikt så hoppar man över dom kapitlen lika lätt som man hittar dom om man är intresserad.

Träningspassen är tydligt uppdelade på 5, 10, 21 samt 42 km, och vad som menas med de olika passen står tydligt förklarat i början av kapitlet. Jag gillar att man inte lagt in styrka som en del i träningsplanen, det föredrar jag att sköta vid sidan av, på mitt eget sätt… Jag tar med mig träningspasset för 21 km när jag drar till Thailand, resesällskapet är förvarnat!

Överlag en väldigt komplett bok, skriven för kvinnor!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.